Emniyet kemeri ne zaman icat edildi?

Emniyet kemeri, ulaşım araçlarında şoförün ve yolcuların can güvenliğini sağlamak amacıyla şerit şeklindeki araba koltuğuna bağlanarak kullanılan düzenektir. Trafik kazası sırasında hava yastığıyla yolcuların güvenliğini sağlar. Emniyet kemerinin doğru kullanımı ölümleri ve ciddi yaralanmaları ciddi ölçüde azaltmaktadır.

Emniyet kemeri bizi gerçekten koruyor mu?

Dünya Sağlık Örgütüne göre trafik kazalarında yılda yaklaşık 1 milyon insan ölmektedir.

Trafik kazalarına yönelik birincil korumada çevredeki riskli faktörlerin kaldırılması bulunurken ikincil önemli unsur emniyet kemeri gibi kişisel koruyucuların kullanılmasıdır.

Emniyet kemeri, çarpmanın şiddetini azaltarak, çarpma esnasında araç içindeki savrulmayı azaltarak ciddi yaralanmaları %40-50 ve ölümleri %40-65 arasında azaltmaktadır.

Emniyet kemerinin çarpma tiplerine göre önleyicilik etkisi farklıdır. Yuvarlanma tipi kazalarda %77 etkiliyken, arkadan çarpmalarda %49, önden çarpmalarda %43 oranında etkilidir.
Ölümcül kazalarda emniyet kemeri takılmazsa kişinin zarar görmeden kazayı atlatması %6,3 iken, emniyet kemeri takılırsa bu oran %24,8 oranındadır.

Ne zaman kullanılmaya başlandı?

Emniyet kemeri 1903’te Fransız mucit Gustave Liebau tarafından icat edildi.

1930’larda Amerikalı hekimler araçlarına iki noktalı emniyet kemeri yerleştirmeye başladı ve otomobil firmalarından araçlara emniyet kemeri yerleştirmeleri konusunda ısrarcı oldular.

1953’ten itibaren emniyet kemeri yavaş yavaş araçlara eklenmeye başladı.

Önce 1955’te Kaliforniya Araç Kanunu araç kullanmak için emniyet kemeri takmayı mecbur tuttu.

1956’da Volvo firması iki noktalı çapraz göğüs emniyet kemerini aksesuar olarak pazara sundu.

1958’te İsveç’teki Volvo fabrikasında mühendis olan Nils Bohlin üç noktalı emniyet kemeri olarak bilinen sistemin patentini aldı.

1959 İsveç’te Volvo firması ön koltuk için üç noktalı emniyet kemerini standart olarak sundu.

1967’tan itibaren emniyet kemeri arka koltuklara da eklenmeye başlandı.

Türkiye emniyet kemeri uygulamasına 1986’da geçti. Bu uygulama önce sadece sürücüyü ve yanındaki yolcuyu kapsıyordu ve zorunlu değildi.

1992’de Türkiye’de şehir içi yollarda ticari otomobil ve minibüslerde sürücüleri ve ön koltuğunda oturan yolcularına emniyet kemeri takma zorunluluğu getirildi.

1998’den sonra Türkiye’de üretilen minibüslerin arka koltuklarında, kamyon, kamyonet, çekici ve şehirlerarası otobüslerde emniyet kemeri kullanımı yönetmelik kararı ile zorunlu kılındı.

Yazan: Elif Önder

 

Bir cevap yazın

Contact Us