Araba fiyatları neden artıyor?
Yükselen emtia fiyatları yakında yeni araba fiyatlarında genel bir artışa neden olabilir. Sadece bu da değil, otomobil endüstrisi bir yıldan fazla bir süredir yarı iletken sıkıntısıyla boğuşuyor. Artık elektronikle kaplanmış yeni arabalarımızı hayata geçirmenin önemli bir bileşeni olan mikroçiplerin tedarikinde, üretiminde büyük kesintilere oluyor ve sonuç olarak satışlar etkileniyor. Araba fiyatları neden artıyor? Arabalara zam mı gelecek? Otomobil krizi ve küresel sorunlar.
Ancak bu kriz, pandeminin ve 2020 yılının aksamalarının tek “mirası” olmayabilir. Ani küresel ekonomik toparlanmaya hemen hemen tüm emtia fiyatlarında bir artış eşlik etti. Sonuç, emlak piyasası başta olmak üzere diğer pazarlarda da bu zamlar görülebilir. Geliştiriciler zarar görmemek için tekliflerini yukarı doğru revize etmek zorunda kalırlar. Ve bu durumun kısa vadede otomotiv sektörünü de etkilemesi mümkün.
Araba fiyatları neden artıyor?
Ancak yükselen emtia fiyatlarının etkisini anlamak için bir arabanın nasıl yapıldığı ilkesini anlamak gerekir. Bir arabanın “dört tekerlek üzerinde sadece bir metal levha yığını” olduğunu düşünen herkes yanılıyor. Son 20 yılın teknolojik gelişmeleri, arabaları daha güvenli, daha hafif, daha az kirletici ama aynı zamanda çok daha karmaşık hale getirdi.
Çelik hala bir otomobilin ağırlığının %80’inden fazlasını oluşturuyor ve gövde, şasi, tekerlekler, motor, kapılar, kaput ve bagaj kapağı için kullanılıyor. Ortalama olarak, çeşitli endüstri araştırmaları kompakt beş kapılı bir otomobilin yaklaşık 900 kilogram çelikten yapıldığını tahmin ediyor .
Bununla birlikte, çelikle neredeyse aynı kaliteleri sunan ve %50 daha az ağırlığa sahip olan alüminyumdan her geçen gün daha fazla model üretiliyor. Kullanımı son yıllarda %80 oranında artış göstermiş olup, kaportanın yanı sıra birçok motor bloğu bileşeni için de kullanılmaktadır. Magnezyum, alüminyumdan %33 daha hafiftir ve belirli gövde parçaları için veya daha sportif modellerde jantların ağırlığını azaltmak ve otomobilin dinamik davranışını iyileştirmek için kullanılır.
Bunu, bazı gövde panelleri ve iç mekanlar için gerekli olan plastik gibi kompozit malzemeler izlemektedir. Bir arabanın toplam ağırlığının %8’ini temsil ederler. Özellikle 3D baskı teknikleri sayesinde, tasarımcılar artık giderek daha karmaşık şekiller oluşturabiliyorlar. Böylece 1970’lerde %6 olan kullanımları 2020’de neredeyse %20’ye yükseldi.
Nadir malzemelerde bir artış
Hammadde listesi burada bitmiyor. Daha az ölçüde, modern bir arabayı monte etmek için başka birçok malzemeye ihtiyaç vardır. Bazıları giderek daha nadir olmakta ve bu nedenle zamlar da görmekteyiz.
En ünlü ve yaygın olanla başlayalım: karbon fiber, titanyum ve lityum. Karbon fiber, çeşitli endüstriyel işlemlerden geçtiği için gerçek bir hammadde değildir, ancak sağlamlığı ve hafifliği nedeniyle spor model gövdelerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Titanyumun ısı dağıtma özellikleri egzozlar, valfler ve biyel kolları gibi belirli bileşenlerin daha güçlü ve daha verimli hale getirilmesinde faydalıdır. Son olarak lityum, elektrikli araba akülerindeki temel bileşenlerden biridir .
Kurşun (bazı alaşım jantlarda ve pillerde bulunur), bakır ve altın (elektrik devrelerinde bulunur) ve son derece nadir iki element, rodyum ve paladyum, arabalarımızda bulunan nadir ve pahalı malzeme dizisini tamamlar. Küçük miktarlarda kullanıldığında, paladyum katalizörlerde bulunur ve altından bile daha pahalıdır.
Otomotiv dünyasını nasıl etkileyecek?
Bununla birlikte, üretim zorluklarıyla karşı karşıya kalan üreticilerin hammadde taleplerini ayarlamaları muhtemeldir ve bu nedenle sonuçlar oldukça sınırlı olabilir. En kötü durumda bu üretim maliyetlerindeki artış, sonunda müşteriler için daha yüksek bir fiyata dönüşebilir.
Güncel tüm araba haberlerimizi okumak ve fiyat listelerini incelemek için takipte kalın. Bizleri aynı zamanda Twitter’dan da takip edebilirsiniz.